RSI: wat is dat nou precies? | Zorgr

Een hardnekkig kwaaltje op de loer

Voorkomen is beter dan genezen

Full width background: 
image/svg+xml

RSI: wat is dat nou precies?

Heb je een zittend beroep? Of gebruik je veel fijn motorische handelingen, zoals bij het bespelen van een instrument of het beoefenen van een specifieke sport? Kijk dan een beetje uit voor RSI!

Wat is RSI precies?

RSI is een verzamelnaam voor 23 aandoeningen die optreden bij overbelasting van spieren en gewrichten in de nek, schouders, armen, polsen en handen. De afkorting staat voor Repetitive Strain Injury. Wat de naam al doet vermoeden, ontstaat deze blessure door een herhaaldelijke belasting van je spier. Hierdoor ontstaat er een continue spierspanning, wat kan resulteren in RSI-klachten. Omdat RSI een verzamelnaam is voor meerdere aandoeningen, gebruiken artsen liever specifiekere termen zoals tennisarm, muisarm of carpaal tunnelsyndroom.

Hoe ontstaat RSI?

De klachten ontstaan door constante spierspanning, waardoor plaatselijke bloedvaten afgekneld kunnen raken. Musici, slagers en postbodes behoren tot de risicogroep, net als kassapersoneel en lopende-bandwerkers. Maar de grootste risicogroep tegenwoordig is simpelweg 'computerwerk'. Als je veel achter de computer werkt, belast je vingers, polsen, armen en je schouder- en nekregio. Vooral in je handen en vingers is een goede doorbloeding belangrijk en deze worden zwaar belast door het typen en werken met muizen.

Waaraan herken je RSI?

De klachten beginnen meestal met tintelingen of een koud gevoel. Deze klachten kunnen verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Er sterven dan zenuwcellen af met een ontregeld zenuwstelsel als gevolg. Bij de kleinste spanning wordt er dan al via de hersenen een pijnprikkel doorgegeven. 

Voorkomen van RSI

RSI begint vrij onschuldig en vaak onopgemerkt, maar het kan zich op lange termijn ontwikkelen tot een erg vervelende chronische pijn. Gelukkig kun je met een aantal eenvoudige tips voorkomen dat je er langdurig last van hebt:

  • wissel je werkzaamheden af
  • neem regelmatig een kleine pauze
  • doe regelmatig rek- en strekoefeningen
  • zorg dat je houding ergonomisch verantwoord is
  • maak gebruik van hulpmiddelen zoals een ergonomische muis of gratis softwareprogramma’s zoals Workrave en Posture Corrector. Deze programma’s draai je op je computer en geven je tijdens je werkdag suggesties voor pauzes en tips ter verbetering van je houding.