Omgaan met negatieve gedachten | Zorgr

Gedachten kun je sturen

Wordt weer de baas in je hoofd!

Full width background: 
image/svg+xml

Omgaan met negatieve gedachten

Betrap je jezelf op veel negatieve gedachten? Je bent niet de enige die wel eens wordt meegesleept in een negatieve gedachtenspiraal. Meestal brengen negatieve gedachten je niet veel verder; ze zitten je alleen maar in de weg. Daarom hier wat tips hoe je om kunt gaan met deze negatieve gedachten!

Hoe zit het ook alweer? 

Wel eens gehoord van de uitspraak ‘je bent je gedachten niet’? Gevoelens ontstaan vanuit gedachten, dus voor je het weet voel je je ook echt vervelend. Zo werkt het andersom ook; als je aan positieve dingen denkt, kun je je plots een stuk beter voelen. Als je hier niet zo bewust mee bezig bent, is de valkuil van negatief denken erg dichtbij. Het is niet voor niks voor veel mensen de standaardmodus wanneer er iets vervelends zou kunnen gebeuren. Door hier op voorhand zorgen over te maken (en dus negatief te denken), geeft dit een gevoel van controle. Maar het is een gewoonte die je niks brengt; bij negatief denken trek je ook negatieve dingen aan. 

Stap ook niet in de valkuil dat de realiteit nou eenmaal ‘negatief’ is. Realiteit is voor iedereen persoonlijk en hangt volledig af van de bril waar je dit door ziet. Realiteit is altijd gekleurd en altijd anders dan van een ander. Ook goed en slecht zijn relatief. Alles is relatief. Het enige dat je zeker weet, is dat je leven onderhevig is aan oorzaak-gevolg. Door positief te denken trek je positiviteit aan, en dat maakt je gelukkiger, succesvoller, vrolijker en socialer. Je glijdt makkelijker door het leven en je kunt er beter van genieten. Het is natuurlijk geen oplossing voor al je problemen, maar maakt het leven wel iets makkelijker.

Gedachten veranderen

Je gevoel veranderen lijkt onmogelijk, maar als je begint bij je gedachten volgt je gevoel vanzelf! En gelukkig is het ontzettend makkelijk om je gedachten te sturen. Door negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtenpatroon veranderen. Het leven is gelukkig niet werkelijk zo ellendig als je brein je soms wil doen geloven. Het is wat jij ervan maakt. Daarom hieronder een aantal tips om je negatieve gedachten om te buigen.

  1. Ben (weer) de baas in je hoofd.
    Klinkt makkelijker dan het is, maar door veel te oefenen kun je je dit echt eigen maken. Jij bent de enige die in joúw hoofd denkt en dus ben jij alleen de baas over jouw gedachten. Denk daaraan als je last heb van negatieve gedachten en maak op dat moment de keuze om anders te denken, of wanneer dat niet lukt simpelweg je aandacht op iets anders te richten.
  2. Relativeer je gedachten.
    Probeer negatieve gedachten in een ander perspectief te zien en er niet krampachtig mee om te gaan, want dan maak je het gevoel alleen maar ‘zwaarder’. Probeer het leven wat luchtiger te benaderen. Iedereen heeft wel eens een slecht moment. Maak je niet druk; lach en ga verder. 
  3. Een vast moment voor positief denken.
    Kies een vast moment uit waarop je oefent met positief denken. Bijvoorbeeld tijdens het wandelen, terwijl je doucht of als je net wakker wordt. Neem even een momentje van bezinning en probeer aandacht te geven aan positieve dingen om je heen. 
  4. Oefen met ademhalingsoefeningen of mediteren.
    Hierdoor kun je je gedachtenstroom een halt toeroepen en even ‘uit je hoofd gaan’. Door dit regelmatig te doen, train je jezelf in het herkennen van en omgaan met negatieve gedachten.
  5. Kies je woorden zorgvuldig.
    Woorden kunnen behoorlijk krachtig van betekenis zijn, dus kies ze zorgvuldig. Probeer woorden als ‘moeten’, ‘ja, maar’ en ‘kan ik niet’ te vermijden en maak plaats voor positieve woorden zoals ‘mag’, ‘kan’ en ‘wil’.
  6. Wees lief voor jezelf.
    Straf jezelf niet als je negatieve gedachten ervaart en het niet lukt om dit om te buigen. Je doet het niet fout, je bent aan het leren. Het is al heel goed dat je bewust omgaat met je eigen gedachten.